مصرف کافئین و جلوگیری از کاهش حافظه بر اثر دیابت

بر اساس تحقیقی که در کشور پرتقال صورت گرفت محققین نتیجه گیری کردند که مصرف کافئین میتواند ازضعف حافظه بر اثر دیابت جلوگیری کند.

دیابت سبب بروز مشکلاتی دربخشی از مغز و کاهش حافظه می گردد. دراین تحقیق آزمایشگاهی بروی موشهای مبتلا به دیابت نوع 2، نشان داده شد که دیابت بروی ناحیه ی هیپوکامپ در مغز تأثیر گذاشته  و سبب ضعف حافظه می شود.

دانشمندان دریافتند که چرا مصرف کافئین می تواند جلوی این واقعه را بگیرد. دانشمندان مرکز نوروساسینس و بیولوژی سلولی دانشگاه Coimbraدر پرتقال نتایج این تحقیق را در مجله ی PLoSبه چاپ رساندند .

آنها دریافتند که مصرف طولانی مدت کافئین سبب کاهش وزن اضافه وقندخون بالا می شود. از سوی دیگر از ضعف حافظه براثر بیماری دیابت جلوگیری می کند این کار احتمالاً به دلیل جلوگیری از تخریب بخش های عصبی به دلیل سمیت افزایش قند خون، اتفاق می افتد.

دانشمندان با بررسی هیپوکامپ که غالباً بر اثر دیابت آتروفی می شود دریافتند اختلالاتی بر اثر دیابت دراین بخش ایجاد می شود که سبب ضعف حافظه می گردد، اما مصرف کافئین می تواند از بروز این وقایع ممانعت کند.

البته دانشمندان مصرف هشت فنجان قهوه درروز را به بیماران دیابتی پیشنهاد نمی کنند.

  دکتر Rodrigo Cunha   می گوید: مصرف آن مقدار کافئین که دارای این تأثیرات باشد، بسیار گران و پرهزینه است. آنچه از این تحقیقات بدست می آید این است که مصرف مقدار متوسطی از کافئین دارای تأثیرات و فوایدی برای افراد دیابتی است.

 او می افزاید: هدف نهایی ما طراحی دارویی است که دارای این خاصیت باشد و بسیار اختصاصی تر از کافئین عمل کند (دارای اثرات جانبی مضرکمتری باشد ) . تحقیقات بروی حیوانات به دانشمندان کمک کرد تا محل تأثیرکافئین را در برابر اثرات مضر  دیابت در مغز شناسایی کنند.

منبع: www. diabetes.co.uk